Dziś opowiem Wam o historii prac domowych!




Wystarczyła chwila aby znaleźć winowajcę. Jego imię to Pliniusz Młodszy – nauczyciel publicznego przemawiania z Włoch. W czasach w których Jezus pracował ze swoim ojcem Józefem w warsztacie stolarskim, uczniowie Pliniusza już odrabiali pierwsze prace domowe – uczyli się na pamięć wierszy. Tak przynajmniej mówią historyczne źródła. 





CZASY NOWOŻYTNE


A czy jest jakaś osoba, która wprowadziła prace domowe, które przypominają te dzisiejsze? Tak! To Niemiec Johann Gottlieb Fichte.  Był rok 1814, a wśród Pruskiej ludności szerzył się głęboki nacjonalizm, który nie podobał się elitom rządzącym. Prace domowe zadawane uczniom miały być demonstracją siły władzy państwowej nad obywatelem. Hmmm … Prace domowe jako lek na całe zło, nadzieja na przyszły rok i narzędzie do walki z nacjonalizmem? Raczej ciekawy sposób myślenia. 


Johann Gottlieb Fichte – Ojciec Prac Domowych

ROZWÓJ PRAC DOMOWYCH ZA OCEANEM


Horace Mann, amerykański reformator edukacji, był zafascynowany systemem prac domowych, stworzonym przez Fichte i wprowadził go do amerykańskiego systemu nauczania.


UWAGA – TERAZ BĘDZIE CIEKAWIE!!!


Nie trzeba było długo czekać, aby zaczęli się buntować … rodzice uczniów! W rezultacie, w kilku stanach, prace domowe zostały zakazane. Dodatkowo New York Times zamieścił badania lekarzy, potwierdzające że prace domowe są szkodliwe dla zdrowia (1901). Mimo tego, idea prac domowych rozwijała się prężnie.


WYZYSK DZIECI? 



Wojny ciąg dalszy. Oskarżenie o wyzysk dzieci w 1930 roku orzeczone przez Amerykańskie Towarzystwo Zdrowia Dziecka spowodowało, że zaczęto się zastanawiać dlaczego system prac domowych w ogóle został wprowadzony. W tych czasach dzieci były potrzebne pomocy w domu i na roli, więc prace domowe nie były rodzicom na rękę.


I CO DALEJ ???


Zimna wojna pomiędzy Rosją a Stanami znacząco wpłynęła na bardziej rygorystyczne podejście do edukacji i prac domowych. Każdy z tych krajów pragnął być zawsze o krok do przodu. I tak jest do dzisiaj. Według statystyk, Rosja i USA są krajami, gdzie nad pracami domowymi spędza się najwięcej czasu.


ROZWÓJ PRAC DOMOWYCH W EUROPIE


Prace domowe w Europie rozwijały się równie prężnie co za oceanem. Na początku XX wieku zalały już większość europejskich szkół. Oczywiście nie brakowało buntowników podążających swoimi ścieżkami. Jednym z nich była Finlandia, która od wielu lat słynie ze swego luźnego podejścia do prac domowych.


Oprócz tego zdarzali się pojedynczy samozwańczy naukowcy, próbujący obalić ten “cudowny system”, ale byli traktowani jak dzisiejsi płaskoziemcy czy antyszczepionkowcy. Dla polityków, reformatorów i uczonych było logiczne, że zwiększenie czasu poświęconego na prace domowe przez dzieci, będzie miało wpływ nie tylko na poziom ich edukacji, lecz w rezultacie również na rozwój państwa. Idea ciężkiej pracy jako panaceum była systematycznie rozniecana.


WIĘCEJ, WIĘCEJ, WIĘCEJ !!!!!


Według badań, ilość czasu poświęconego na prace domowe wśród uczniów, od początku ich istnienia zwiększyła się 4-krotnie. Nawet wśród 6-latków! 


XXI WIEK – COŚ SIĘ ZACZYNA ZMIENIAĆ



Dopiero po stu latach od rozprzestrzeniania się prac domowych, ruch anty-pracodomowy nabrał na sile. Uczelnie coraz śmielej publikowały badania na temat braku połączenia pomiędzy ilością prac domowych a ich wpływie na rozwój dziecka.


Zaczęto bliżej przyglądać się najlepszym systemom edukacji na świecie: z Finlandii, Korei Południowej czy Japonii. We wszystkich tych krajach ilość godzin, które dzieci poświęcają na prace domowe nie przekracza trzech … TYGODNIOWO. 


W 2007 roku, Rzecznik Praw Ucznia i Rodzica, Krzysztof Olędzki ostro walczył, aby usunąć prace domowe z systemu oświaty i uznawał je za sprzeczne z konstytucją. Jego prace nie przyniosły jednak żadnego efektu.


 PRZYSZŁOŚĆ PRAC DOMOWYCH



Prawdopodobnie nigdy dojdzie do sytuacji, w których prace domowe będą całkowicie zakazane. Szczerze mówiąc, nie byłoby to całkowicie mądre posunięcie. Nie wierzę w dawanie 100% swobody uczniom. Ale wierzę, że prace domowe zadawane MĄDRZE, mogą przynieść naprawdę solidne rezultaty.


A jakie są mądre prace domowe? Krótkie, zmuszające do refleksji a nie bezmyślnego klepania regułek i … przyjemne! 

Niedługo opowiem Ci jak wyglądają prace domowe w Szkołach Międzynarodowych, w których pracuję już szósty rok i zobaczysz, że to możliwe.


A CO TY MYŚLISZ NA TEMAT PRAC DOMOWYCH? PODZIELISZ SIĘ SWOJĄ OPINIĄ?





JEŚLI CHCESZ PRZECZYTAĆ W JAKI SPOSÓB FINLANDIA STAŁA SIĘ EDUKACYJNĄ POTĘGĄ W CIĄGU 10 LAT, KLIKNIJ TUTAJ

Kategorie: Edukacja

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *