Czemu polski system edukacji stoi w miejscu? Może problemem jest brak konkretnej listy, z jasno sprecyzowanymi rzeczami, które trzeba zmienić? Pokażmy tym na górze co się dzieje!


<



1. NISKIE ZAROBKI



 5 lat studiów, podyplomówka i młodość w bibliotekach, żeby zarabiać odrobinę więcej niż minimum krajowe? Nasz wysiłek i warunki, w których musimy pracować są warte o wiele więcej! Mamy dosyć zadowalania się ochłapami, a 6% podwyżka, którą zostaliśmy uraczeni w tym roku nie zmienia wiele. Martwiąc się o przetrwanie za tę głodową stawkę, tracimy z oczu ideę, którą byliśmy pochłonięci wybierając zawód nauczyciela. 


2.PRZESADNE WTRĄCANIE SIĘ RODZICÓW UCZNIÓW



Czy kiedykolwiek słyszałeś, aby niezadowolony konsument chleba udał się do piekarni w celu pouczania piekarza? Ja też nie … Dlaczego więc takie rzeczy nagminnie dzieją się w polskich szkołach? Nauczanie to nasz zawód i dobrze wiemy jak go wykonywać. Mamy dość wszystkich dobrych rad od rodziców dotyczących metodyki nauczania, a PRZEDE WSZYSTKIM, mamy dość tłumaczenia się rodzicom ze złych ocen ich własnych dzieci. 


3.PRAGNIEMY WIĘKSZEJ SWOBODY



Dlaczego polski system edukacji nie wzoruje się na najlepszych? Dlaczego mamy słuchać steku bzdur dotyczących metodyki prowadzenia zajęć, skoro każdy z nas naucza w inny sposób? W Finlandii jakoś nikt nauczycieli nie kontroluje. Tamtejsi edukatorzy znają jedynie cel do którego uczniowie mają dojść, ale to NAUCZYCIEL wybiera ścieżkę, która do tego celu prowadzi. Dajcie nam nieco swobody, a pokażemy Wam co to znaczy kreatywność! Jeśli zabijecie w nas tę cechę, w jaki sposób przekażemy ją uczniom?


4.PAPIERKOWA ROBOTA



Gdybyśmy chcieli wypełniać stosy dokumentów, zostalibyśmy księgowymi a nie nauczycielami. I nie wmówicie mi, że to dla dobra uczniów! Chętnie wykorzystalibyśmy nadmiar czasu na planowanie fantastycznych lekcji, ale przy zalewie ewaluacji, sprawozdań i innych papierkowych bełkotów, nie mamy na to czasu. Wszędzie jest tak samo? Bzdura! Zdajcie sobie sprawę, że w niektórych krajach z najlepszym systemem edukacji na świecie, nauczyciele spędzają nad biurokracją … godzinę!


5.PROGRAM NAUCZANIA NIE PRZYSTOSOWANY DO REALIÓW ŻYCIA W XXI WIEKU



Nudny i przestarzały program nauczania zabija w dzieciach to co najcenniejsze – ich ciekawość poznawania świata. Celem szkoły powinno być promowanie samodzielnej nauki, a jedyną drogą ku temu jest prowadzenie interesujących lekcji. Nie wspominam tu nawet o potrzebie kompletnej transformacji technologicznej w polskich szkołach …


Wiele systemów edukacji , m.in system fiński oraz system międzynarodowy IB, bazuje na tzw. inquiry based learning. W skrócie – zamiast przerabiać “Wesele” Wyspiańskiego, uczniowie mogliby czytać nawet “Harrego Pottera”, jeśli tylko wynieśli by z niego podobną wiedzę dotyczącą budowy tekstu, budowania napięcia przez autora czy innych celów lekcji. Bzdura? W takim razie zobaczcie jaki procent uczniów ze szkół bazujących na IBL zasila najlepsze uczelnie świata ( a potem podnieście szczękę z podłogi).


6.STUDIA PEDAGOGICZNE NI JAK SIĘ MAJĄ DO REALIÓW PRACY W SZKOLE


Dlaczego nigdy nie uczyłem się na studiach w jaki sposób opanować grupę niesfornych dzieci? Dlaczego nikt nie nauczył mnie w jaki sposób radzić sobie z upierdliwymi rodzicami uczniów? Dlaczego nikt nie pokazał mi w jaki sposób sprawić, aby praca nauczyciela była łatwiejsza? Dlaczego wszystkiego musiałem się uczyć samemu? Czy nie taki powinien być cel studiów?


7.BRAK KONKRETNEGO SYSTEMU DO WALKI Z NIEODPOWIEDNIM ZACHOWANIEM UCZNIÓW



Kiedyś nauczyciel to miał władzę – zwykli mawiać moi rodzice. Dlaczego sytuacja się odwróciła i to my jesteśmy tymi pokrzywdzonymi? W którym momencie straciliśmy autorytet i poważanie społeczne? Pragniemy ujednoliconego systemu do walki z nieodpowiednim zachowaniem w szkole, który będzie oparty na odpowiednich konsekwencjach. 


8.BRAK KONKRETNYCH PLANÓW DOTYCZĄCYCH ZMIANY SYSTEMU EDUKACJI



Długie i pozytywne zmiany są rezultatem skrupulatnego planowania i nigdy nie są one dziełem przypadku. Dlaczego więc o żadnych poważnych planach nie słyszymy? Dlaczego ciągle musimy łudzić się, że kiedyś będzie lepiej? Mamy serdecznie dosyć czekania! Pragniemy zmian TERAZ!



Dobre zmiany nigdy nie przychodzą z dnia na dzień, ale trzeba w końcu postawić ten pierwszy krok. MY, POLSCY NAUCZYCIELE JESTEŚMY GOTOWI NA ZMIANY!
SKOMENTUJ TUTAJ NA FB


FINLANDII CAŁY PROCES TRANSFORMACJI ZAJĄŁ JEDYNIE 10 LAT. JAK TEGO DOKONALI? PRZECZYTAJ TUTAJ

Kategorie: Edukacja

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *